Alla inlägg den 4 november 2008

Av Igeln - 4 november 2008 21:00

Det är en hård dag. Jobb, ärenden, träning, matlagning och nu jobb igen. Jag sitter nedbäddad i sängen och ska fortsätta rätta uppsatsberget (lovat två klasser att prata betyg imorgon) och när det är klart måste jag planera en lektion som tillåter att eleverna kan jobba på egen hand medan jag pratar med dem en och en. Jag känner mig lite mör och matt. Tur då, att jag ramlade över en gammal favorit från SNL som kan bidra med inspiration och insikt när jag behöver det som mest.



Av Igeln - 4 november 2008 15:38

Igår lagade jag och Assar mat. Fiskgryta. Den är mycket god, så Assar har gått med på att dela med sig av receptet:



Skiva en fänkål i smala skivor. Skala och klyfta ett drygt halvkilo potatis. Lägg det i en gryta, koka upp tillsammans med sex deciliter grönsaksbuljong och fyra matskedar vitt vin. Häll på några matskedar hackad gräslök. Skala en citron i ett stycke om du kan, lägg i skalet i grytan. Låt alla grönsaker koka i omkring femton minuter.



Skär 225 gram vit fisk och 225 gram lax i små tärningar. Lägg i fisken i grytan och låt allt småkoka tills fisken fått fin färg, ungefär 3- 4 minuter borde räcka. Blanda i ungefär fyra matskedar creme fraiche. Salta och peppra.



Ät dig mätt, spinn och somna nöjd och belåten.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards