Direktlänk till inlägg 22 mars 2010

Idag. 2010. Stockholm, Sverige. Eller stenåldern?

Av Igeln - 22 mars 2010 22:50

Kurs var det ja. När vi kom in i Sällskapets lokaler träffade en av mina (kvinnliga) kollegor en fd kollega från en anna skola. De hälsade glatt på varandra men blev avbrutna med orden


- Jaha, är det här nåt flickdagis kanske?


De stod häpna med öppna munnar när mannen som yttrat sig fortsatte:


- Här har inga kvinnor varit medlemmar på över 180 år!


En av kvinnorna svarade då, i tron att det här måste väl ändå vara ett skämt:


- Men då är det väl på tiden nu då kanske!?


Hon fick ilskan fnysningar till svar och sen följde:


- Och den här tonen tänker jag hålla, jag är faktiskt VD här!


Jaha. Nämen. Så. Att. Tillbaka till 1800-talet. Eller medeltiden kanske? Vi fick förhållningsorder; inga kvinnor i trappan. Vi fick åka hiss om vi nu var tvungna att lämna byggnaden. Och inte vistas på något annat våningsplan än det där vår hyrda lokal låg.


Men det kändes nyttigt. Att vara en oönskad, lite sämre varelse. Att få känna på hur det kan kännas. Intressant.


Och sen två dagars föreläsningar och samtal med religiösa, skygglappsförsedda religöst anfäktade människor (medelålder 60+). Jag lärde mig en del nytt och nyttigt, men på bekostnad av min tilltro till mänskligheten.


Allvarligt, vi måste avskaffa det här med religioner, hörni.


För övrigt hade jag  en (1) lektion förra veckan. Allt som allt alltså. En 80-minutare med industriarna. Religion. Seminarium om ondska. IP kan man lita på. Ypperliga ungdomar med välsvarvade hjärnor. Resten av dagarna och timmarna har ägnats åt fortbildning. Måndagen var studiedag, tisdag, onsdag i religionens tecken och fredagen fick jag tillbringa i mina älskade lokaler vid Engelska parken. Minnas lyckans glada dagar på SVC; svenska och litteraturvetenskapliga studier när allt var fina fisken. Den här fredagen bidrog dessutom till att tilltron till mänskligheten om inte lagades så åtminstone inte skadades ytterligare. Hundratals svensklärare som fick lyssna på bra föreläsningar och lära sig mer om hur man kan använda muntliga övningar och samtal i undervisningen. Bra skit.


Jag tror att det är på grund av ovanstående som jag varit en värdelös bloggare. Chock och information overload.

 
 
Ingen bild

Martin

23 mars 2010 09:58

Jag är så jävla nyfiken på det här. Vi kanske måste ses nån dag så du kan berätta! Vad säger idioterna?

 
Ingen bild

melina

23 mars 2010 16:50

Men hjälp. Förresten, jag åker till Tierp ikväll. Stannar bara onsdag+torsdag, sen ska jag vidare till Stockholm. Hinner vi ses på en fika?

 
Ingen bild

hjon

24 mars 2010 12:48

Många religioner säger sig ju vara den enda religionen. Frågan är då bara, varför blir religionen så nervös när andra människor inte efterlever dess regler? Kan det vara så att religionen ljuger? Att den inte alls är den enda?

Har inga större problem med folk som sätter sin tro till eller finner tröst i Något, men när det slutar vara mellan människan och Något och börjar vara mellan människan och andra människor så känns det bara fel.

 
Ingen bild

Nina

24 mars 2010 22:43

Martin: absolut, detta bör diskuteras! När?

Melina: Åh, jag skulle jättegärna ses, men detta är week from hell! Hur sent kan du ses på torsdagen?

hjon: Dessa panchisar satt inne med SVARET och ville inte riktigt ta till sig att kidsen idag inte riktgit tror att såna finns på riktigt längre...

 
Ingen bild

Martin

25 mars 2010 11:16

På nån rolig stans! Där det serveras mat! (förstås)

 
Ingen bild

Martin

25 mars 2010 11:17

Jaha, du undrade "när?", inte "var?"... Hmm. Lite när som helst. Jag tror att du är svårare än jag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Igeln - 21 juni 2010 21:25

Sitter pa ett internetcafé i Porto, en mycket lustig stad i Portugal, som for ovrigt ar favvolandet hittills. Vi sokte upp solen efter att nastan ha regnat och blast bort i Frankrike, ett land fyllt av engelsksprakighetsvagrare, ondsinta vakter som s...

Av Igeln - 16 juni 2010 11:23

Jag har ju mer eller mindre (typ ofrivilligt) tagit semester från bloggandet den senaste tiden - för mycket jobb och påföljande trötthet och matthet har gjort att jag inte orkat vara kreativ, inte velat formulera ord till en text. Det har varit för m...

Av Igeln - 7 juni 2010 21:30


      Då var det över alltså. Nu har mina hjärtan tagit studenten. Mina hp-hjärtan och mina el-hjärtan. Och alla andra fina.   Och det är ungefär så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag är sur och tvär och trött. Och har gråtit fl...

Av Igeln - 31 maj 2010 22:17


Ovan ser du en lärare i betygsättartider. Idag rapporterade jag in dem. Betygshelvetena. Ungefär lika många MVG som IG, men flest G. Förkylningen har kommit som ett brev på posten fullt av mjältbrand. Hinner inte med nåt, inte blogga, inte so...

Av Igeln - 24 maj 2010 23:06

Jag är upptagen. Rättar uppsatser, jagar elever. Räddar de betyg som räddas kan och sitter i möten resten av tiden.   Liv, det är nåt jag tänkte återta efter den 11:e. Nej 7:e. Då ska ettornas och tvåornas betyg vara satta. Treorna nu på måndag. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards